Alles Over Godsdienst De regenboogzonsondergang van de bliksem over verre heuvels - Alles Over Godsdienst Banier

Katholieke priesters


Katholieke priesters - Enkele feiten over de Katholieke Kerk
Er zijn op dit moment wereldwijd meer dan 400.000 Katholieke priesters. 65% van deze priesters zijn "diocesane" priesters (met specifieke toegewezen parochies in bepaalde geografische regio's) en 35% zijn reguliere priesters (die niet noodzakelijkerwijs aan een specifieke kerkgemeenschap zijn verbonden). Men schat dat er in de hele wereld meer dan 1 miljard Rooms-katholieken zijn. Dat is meer dan 17% van de wereldbevolking. Hoewel er geen census wordt gehouden over de hele breedte van de kerk en er verscheidene criteria bestaan om lidmaatschap vast te stellen, maken de Rooms-katholieken nu ongeveer 50% uit van alle Christenen in de wereld. Eind 2004 waren er ongeveer 4.6 miljoen Rooms-katholieken in Nederland.


Katholieke priesters - De schandalen
Katholieke priesters zijn het onderwerp van een van de grootste schandalen in de geschiedenis van de Rooms-katholieke Kerk. Het lijkt alsof we pas gisteren voor het eerst hoorden over de beschuldigingen van seksueel misbruik binnen het Katholieke priesterschap in Boston (Verenigde Staten). Sinds die tijd zijn er alleen al in de Verenigde Staten meer dan 300 rechtszaken aangespannen. Dit schandaal heeft de Katholieke Kerk een flinke opdonder gegeven en heeft vragen opgeroepen over de belangrijkste dogma's van het priesterschap, zoals het celibaat en de aanstelling van vrouwen. De beschuldigingen zijn vooral verontrustend vanwege de volgende drie redenen. Ten eerste vertrouwden de ouders hun tieners en kinderen aan deze mannen toe binnen het parochiale onderwijssysteem en in de kerkdiensten. Dat vertrouwen is zwaar beschadigd. Ten tweede was de leiding van de Katholieke Kerk al jarenlang op de hoogte van het misbruik, maar werd pas actie ondernemen nadat het grote publiek zijn verontwaardiging toonde. Ten derde sprak Jezus Christus specifiek over het misbruik van kleine kinderen:

    "Wie een van de geringen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, die kan maar beter met een molensteen om zijn nek in zee geworpen worden en in de diepte verdrinken"
    (Matteüs 18:6).
Dit onzedelijke misbruik lijkt meer in homoseksualiteit geworteld te zijn dan in pedofilie. De misbruikte slachtoffers waren allemaal jongens in hun tienerjaren (in plaats van jongere kinderen van beide geslachten, die meestal het doelwit van pedofielen zijn). Dit "kerkgeheim" werd decennia lang verborgen gehouden, de dialoog was beperkt tot gefluisterde gesprekken en rechtszaken werden stilletjes geschikt.


Katholieke priesters - Een moeilijk onderwerp
Er zijn veel geweldige Katholieke priesters die hun leven aan God en hun kerkgemeenschap hebben toegewijd. Dit artikel is niet bedoeld om priesters zwart te maken, maar veeleer een herinnering aan het feit dat niemand van ons vrijgesteld is van onze zondige aard, zelfs niet de "geestelijkheid". Dit is niet slechts een "Katholiek probleem". Sterker nog, veel mensen geloven dat het schandaal zich tot buiten het Katholieke priesterschap zal uitbreiden. Er is immers geen reden om aan te nemen dat het aantal gevallen van kindermisbruik in de Katholieke Kerk groter is dan in de Protestantse gemeenten. Alleen in Californië waren er alleen in 2001 al zes zaken waarin Protestantse voorgangers veroordeeld werden voor seksuele misdrijven met minderjarigen. Er waren op dat moment in de Verenigde Staten ongeveer 46.000 Katholieke priesters, maar meer dan 324.000 Protestantse gemeenten. Wiskundig gezien kan het aantal gevallen binnen de Protestantse kerkgenootschappen dus ver uitstijgen boven het Katholieke schandaal.

Wat betekent dit alles nu? Waarom besteden wij aandacht aan deze vreselijke tragedie? Het heeft niets te maken met Katholicisme, Protestantisme of de waarheid van het Christendom in het algemeen. Het is een beschamende herinnering aan het feit dat wij allemaal in een gevallen wereld leven, een wereld die de neiging heeft om te zondigen en te bedriegen; een wereld die geen behoefte heeft aan een georganiseerde religie, maar wel aan een hechte persoonlijke relatie met Jezus Christus Zelf.


Leer nu meer!



WAT DENK JIJ?
Wij hebben allemaal gezondigd en verdienen allemaal Gods oordeel. God, de Vader, stuurde Zijn eniggeboren Zoon om dat oordeel op Zich te nemen voor iedereen die in Hem gelooft. Jezus, de Schepper en eeuwige Zoon van God, die Zelf een zondeloos leven leidde, hield zo veel van ons dat Hij voor onze zonden stierf om zo de straf op Zich te nemen die wij verdienen. Volgens de Bijbel werd Hij begraven en stond Hij op uit de dood. Als jij dit werkelijk gelooft, er in je hart op vertrouwt en alleen Jezus als je Redder aanvaardt door te zeggen: "Jezus is Heer", dan zul je van het oordeel gered worden en de eeuwigheid met God in de hemel doorbrengen.

Wat is uw reactie?

Ja, ik wil Jezus volgen

Ik ben al een volgeling van Jezus

Ik heb nog steeds vragen





Hoe kan ik God kennen?




Waarom zou God je in de hemel moeten toelaten?


Copyright © 2002-2021 AllAboutReligion.org, Alle rechten voorbehouden